Saturday, April 9, 2011

TUTORIAL WATERMARK :)

HELLO WORLD ~ wah , malas gilos aku nak hapdet . haha . ekceli ak nak hapdet smlm , tetiba laptop teroff sendiri, nmpak sgt xmaw bagik aku update . tapi , nsib baik tersave dlm draft , so aku smbg kn jer apa yg aku tuleh smlm yer . ekceli ni aku jumpak dlm shoutbox aku tuh . memandang dorg xtggal link so ai bagitau dlm entri ni lah jer yer . sori lmbt menjawab . bukan salah aii, salah internet yg buat hal semlam...hee . okeh, ni lah yg aku terjumpak dlm shoutbox aku tuh :
okeh , memandangkan si bertanya panggil ai akak so ai pggil you adik lah yerr . bru mesra, ye idop ? hehe. okay lah , dik , itu akak sudah buat tuto lah . juz check kat TUTORIAL CUTE PROFILE . klik klik klik <-- i bg link skali youu :)

okeh , soalan kedua , but seriusly i tak paham youu ! tapi i buat buat paham boleh , klu salah jgn bg aii pelempang youu , i mmg susah sikit*sikit ke? ndlm bab bab pemahaman  ni . hikhik . ni soklan nyer :
okeh , maaf , saya tak berapa jelas dgn soklan ni . tapi ,  disebabkan sy nak buat buat paham , saya rasa awak tnya pasai gambar yg "by misluvcoklat" tu ekk ? ERR,awat xdak jawapan nih ? ;p.so ai rasa betul kot apa yg ai paham tuh . so ini tutonyer yep.saya buat dlm scrool box tuh ,bukan sebab apa , cuma cheq takuit kot panjiang sangat . so , sila scrool kan box tuh yea , eh sebelum tuh , lupe *(apo hal  ckp kayhell plak?) plak ai nak ckp, gambor itu disebut waterpark , eh silap watermark lah you , itulah pentingnye english edukesyiienn :P

straight to de point , just folow melow this step ea : cer scroll cer scroll :p 


1. okeh , kita nak buat watermark nih pakai adobe photoshope . sila tekan Ctrl+N . kemudian satu table akn muncul , kt situ korang pilih lah size dia ikut cita rasa korang , jgn besor sgt dan yang penting kita kasik background nya transparent . sebab apa mesti tranparent ? sebab kita nak bagi gambo kitew tuw dpat menyesuaikan diri dgn semua jenih gmbo yer :) 

2. kemudian , korang amik Type Tool yang simbol "T" tuh , atau korang tekan jew hurop T dekat keyboard korang . kemudian expandkan dan tulis lah apa yg korang nak tulis , pastu klu korang nak letak sahdow dekat tulisan tuh & stroke ke , korang boleh la pegi kt menu layer --> layer style --> Blending option. ini contoh :

3. kemudian , kalau korang nak letak gmbar korang / kartun .mcm biasa lah . korang amik menu File --> Open . pastuh pilih jea yg mna yg gmba yg korang nk letak . i nak letak gmbar kartun ni , contoh :
i nak kartun tuh jea , i xmau background putih & star segala bagai tuh . so, i guna magic eraser tool & eraser tool utk pdmkan background and benda yg i xmau tu . so, lepas dah padam , gambar tuh jadik cmni :

4. kemudian korang tekan Ctrl+A utk select all, Ctrl+C utk kopi gambar tersebut , then minimise page tuh and kembali dekat tempat kita tulis tadi tuh . then , Ctrl+V utk paste gambar tuh . dia akan jd mcm ni , contoh :
yeah , nmpak mata je kan sebab gmvar tuh besaq sgt . so , korang tekan Ctrl+T then box mcm kat atas tuh akan muncul , so korang pekecik kan jer gmbar tuh ikot size yang korang nak .

5. ini i punya watermark yang dah siap :
kemudian , sila save dlm format PNG ye dear :) 

6 . okeh , watermark dah siap kan . so korang buleh lah guna bila nak letak gambar tutorial / gambar korang dlm blog korang . mcm mana nak letak ? korang just bukak photoscape korang . pastuh amik editor .

7. pastu korang amik lah gambar yang korang nak , then , amik object -- > amik simbol yang ada bukit & matahari tu --> picture --> watermark korang . argh , mesti xpaham , bior gmbo nih jea yg jelas kan kat kome ;p



pahtu amik jea lah water mark korang tuh . dan tempek kan je kat gmbar korang tuh , okay ? contoh gambo i print screen i punyo blog lah ;)

okeh! siap :)


p/s ; klu korang xpaham apa yang aku bebelkan tuh tanya jea okay . bye . :)

LOVE ; ♥ misluvcoklat ♥

1 comment:

ezy.fia said...

esok nk wat watermark baru la..
hehe